Barion Pixel

Nem mindegy, mi van a csap mögött! MaSzeSz – VÍZÉRTÉK szemléletformáló program

A Magyar Víz- és Szennyvíztechnikai Szövetséget (MaSzeSz), melynek fő célja, hogy a vízminőség- és a környezet védelme érdekében a fenntartható szennyvízgazdálkodás feladatainak megoldására biztosítson megfelelő szakmai hátteret a szakembereknek, az ITM által megnyitott, KEHOP felhívás keretében a társadalom széles rétegeinek elérését és tudásának felmérését és szemléletformálási program kidolgozását tűzte ki, még 2019-ben. Ehhez a feladathoz konzorciumi partnere lett a társadalmi szemléletformálásban és tájékoztatásban régóta jártas WWF Világ Természeti Alap Magyarország Alapítvány.

 

A VÍZÉRTÉK program fókuszában a lakosság vízértékkel, közműves vízellátással kapcsolatos tudásszintjének felmérése, továbbá a víziközmű-szolgáltatást igénybe vevők ismeretanyagának fejlesztésére és a víziközmű-szolgáltatás jelentőségének hangsúlyozására irányuló, országos szemléletformáló-érzékenyítő stratégia kidolgozása állt.

 

A Széchenyi 2020 programban európai uniós támogatással megvalósuló KEHOP-2.1.7-2019-00010 kódszámú Vízérték szemléletformáló program keretében társadalmi felmérés készült arról, milyen szinten ismeri a lakosság a problémát és annak hatásait. A felmérés eredményét a MaSzeSz vezetői sajtótájékoztató keretében mutatták be. „A jövő generáció ivóvízellátásának fenntarthatósága a mi kezünkben van. A szakma tisztában van a megoldási lehetőségekkel, a felméréssel pedig megismerhettük a társadalom támogató hozzáállását a hálózatok korszerűsítésével kapcsolatban. Célunk egy olyan egységes ágazati kommunikációs stratégia megalkotása, amellyel megteremthetjük a változásokhoz szükséges közös akaratot. Sem a mostani, sem a jövő generáció számára nem mindegy, hogy milyen vízvezetékrendszer van a csap mögött, ezért feladatunk, hogy a társadalom aktívan igényelje és támogassa a szektor fenntarthatóságát célzó törekvéseket és a szükséges kormányzati döntéseket” – tájékoztatott Kovács Károly, a MaSzeSz elnöke az eredmények bemutatása kapcsán.

 

A víz és a vízhálózat minősége összefügg
A lakosság számára alapvető elvárás a vízszolgáltató cégek által megtisztított, iható csapvíz. Csak kevesen gondolnak azonban bele abba, hogy ennek minősége a szállítás és tárolás során, azaz a víztisztítástól a csapból kiengedésig bizony sokat változhat. Annak érdekében, hogy a jó minőségű ivóvíz a jövő generáció számára is fenntartható módon folyamatosan és korlátlan mennyiségben rendelkezésre álljon, a magyar vízvezetékrendszer jelentős részének mielőbbi felújítására-fejlesztésére van szükség. A lakosság is közvetlenül érzékeli a problémát, hiszen a felmérésben a válaszadók 48 százalékának környezetében történt csőtörés az elmúlt két évben, és ennek legfőbb okát az elöregedett hálózatban látják (89%).

 

A felújítási költségekre – sok fogyasztó feltételezésével ellentétben – a víz- és szennyvíz díjak nem nyújtanak fedezetet. A kutatásból azonban az is jól látható, hogy a lakosság 86% százaléka még akkor is támogatná a vízvezeték-hálózatok mihamarabbi felújítását, ha ez anyagi hozzájárulást követelne. A társadalom nyitottságát az is jól mutatja, hogy a kutatásban megkérdezettek visszajelzései alapján 10-ből 9 ember szeretne többet megtudni a vízzel, vízszolgáltatással kapcsolatban. A kutatás arra is kitért, hogy milyen vízzel kapcsolatos helyzetek miatt aggódnak leginkább a fogyasztók. Ez alapján az látható, hogy leginkább a hazai vízkészletek és az ivóvízellátást biztosító rendszer minősége miatt aggódik a társadalom.

 

Az elemzésre építve készült el az a kommunikációs stratégia, melynek keretében olyan üzenettartalmak, hordozók, megvalósítási akciótervek és azokon alapuló tartalmak is összeállításra kerültek, amik a közeljövőben a MaSzeSz, valamint az ágazat összes szereplőjének számára; hosszú távon is könnyen felhasználható, információkat, tudnivalókat, adatokat biztosítanak a fogyasztókban meglévő érdeklődés fenntartására, a tudásszomj kielégítésére.

A felmérésekre alapozott és szakértők bevonásával kialakított ágazati kommunikációs stratégia azonban akkor tud igazán hatékony lenni, amennyiben az a helyi sajátosságokat integrálva, de országosan összehangolt üzenetekkel teremti meg a változásokhoz szükséges közös akaratot. Biztosítani kell a láthatatlan infrastruktúra és szolgáltatás láttatását, hiszen sem a mostani, sem a jövő generáció számára nem mindegy, hogy milyen (víz)forrás és vízvezetékrendszer van a csap mögött.

 

A pályázat keretében készített felmérés publikálására négy sajtóközleményt is megjelentett a MaSzeSz az alábbi témákban:

 – Az ágazat jelenlegi helyzetének és annak bemutatása, hogy mit tudnak minderről a fogyasztók.
 – Milyen a jó ivóvíz? A kutatásban megjelölt legfőbb fogyasztói ismérvek bemutatása, melyik mitől függ, mit tesz a szolgáltató, hogy azt kapja a fogyasztó, amit elvár.
 – Tévhitek a víztisztításról: a kutatás alapján annak bemutatása, hogy mennyire nem ismerjük a mindennapi életünk számára legfontosabb élelmiszert, és annak előállítását.
 – A lefolyóban minden lefolyik? – mit öntünk a lefolyóba, és mit nem, mi történik a lakásból kivezetett szennyvízzel.

 

A közlemények generálta sajtómegjelenések több mint négyezer emberhez jutottak el. Emellett a konzorciumi partner, WWF bevonásával, a WWF érzékenyítő mini kampányával további több, mint 18 ezer embert értünk el az online térben (közösségi méida: facebook, viber, instagram).

A felmérésekre alapozott, társadalmi szemléletformálást célzó kommunikációs stratégia megállapításainak figyelembevételével, a lakossági kommunikáció aktív, sőt interaktív formájaként létrehoztuk a www.vizertek.hu microsite-ot. A weboldal célja a tipikus fogyasztói „félreértések, problémák” és a valós helyzet bemutatása, az adatvizualizáció (infografika) alkalmazásával a hazai vízhálózat és szennyvíztisztítás folyamatának bemutatása, valamint interaktív játékkal történő látogatói aktivitás ösztönzése volt.

 

Vizertek honlap

Attachments

AKTUÁLISLAPSZÁMUNK

Hírcsatorna 2023. 4. lapszám