Sajtóközlemény – Nem mindegy, mi van a csap mögött
A magyar vízvezetékrendszer jelentős része felújításra-fejlesztésre szorul, amit már nemcsak az ágazat és a szakigazgatás tud, hanem a lakosság is érzékel. A Széchenyi 2020 programban európai uniós támogatással társadalmi felmérés készült arról, hogy milyen szinten ismeri a lakosság a problémát és annak hatásait. A társadalom támogató hozzáállása és a szakmai megoldások ismeretében az ágazat egységes kommunikációs stratégiát indít, hogy a lakosság aktívan igényelje és támogassa a szektor fenntarthatóságát célzó törekvéseket és a szükséges kormányzati döntéseket.
Magyarországon 100 ezer kilométert meghaladja a víz- és szennyvízhálózat hossza, ami a lakosság számára biztosítja a vezetékes vízellátást és szennyvízelvezetést. Életkora miatt azonban a magyar vízvezetékrendszer jelentős része felújításra-fejlesztésre szorul, amit már nemcsak az ágazat és a szakigazgatás tud, hanem a lakosság is érzékel. A Széchenyi 2020 programban európai uniós támogatással megvalósuló KEHOP-2.1.7-2019-00010 kódszámú Vízérték szemléletformáló program keretében társadalmi felmérés készült arról, milyen szinten ismeri a lakosság a problémát és annak hatásait. A felmérés eredményét a Magyar Víz- és Szennyvíztechnikai Szövetség (MaSzeSz) vezetői sajtótájékoztató keretében mutatták be.
„A jövő generáció ivóvízellátásának fenntarthatósága a mi kezünkben van. A szakma tisztában van a megoldási lehetőségekkel, a felméréssel pedig megismerhettük a társadalom támogató hozzáállását a hálózatok korszerűsítésével kapcsolatban. Célunk egy olyan egységes ágazati kommunikációs stratégia megalkotása, amellyel megteremthetjük a változásokhoz szükséges közös akaratot. Sem a mostani, sem a jövő generáció számára nem mindegy, hogy milyen vízvezetékrendszer van a csap mögött, ezért feladatunk, hogy a társadalom aktívan igényelje és támogassa a szektor fenntarthatóságát célzó törekvéseket és a szükséges kormányzati döntéseket” – tájékoztatott Kovács Károly, a MaSzeSz elnöke az eredmények bemutatása kapcsán.
A víz és a vízhálózat minősége összefügg
A lakosság számára alapvető elvárás a vízszolgáltató cégek által megtisztított, iható csapvíz. Csak kevesen gondolnak azonban bele abba, hogy ennek minősége a szállítás és tárolás során, azaz a víztisztítástól a csapból kiengedésig bizony sokat változhat. Annak érdekében, hogy a jó minőségű ivóvíz a jövő generáció számára is fenntartható módon folyamatosan és korlátlan mennyiségben rendelkezésre álljon, a magyar vízvezetékrendszer jelentős részének mielőbbi felújítására-fejlesztésére van szükség. A lakosság is közvetlenül érzékeli a problémát, hiszen a felmérésben a válaszadók 48 százalékának környezetében történt csőtörés az elmúlt két évben, és ennek legfőbb okát az elöregedett hálózatban látják (89%).
A felújítási költségekre – sok fogyasztó feltételezésével ellentétben – a víz- és szennyvíz díjak nem nyújtanak fedezetet. A kutatásból azonban az is jól látható, hogy a lakosság 86% százaléka még akkor is támogatná a vízvezeték-hálózatok mihamarabbi felújítását, ha ez anyagi hozzájárulást követelne. A társadalom nyitottságát az is jól mutatja, hogy a kutatásban megkérdezettek visszajelzései alapján 10-ből 9 ember szeretne többet megtudni a vízzel, vízszolgáltatással kapcsolatban.
A kutatás arra is kitért, hogy milyen vízzel kapcsolatos helyzetek miatt aggódnak leginkább a fogyasztók. Ez alapján az látható, hogy leginkább a hazai vízkészletek és az ivóvízellátást biztosító rendszer minősége miatt aggódik a társadalom.
A Vízérték szemléletformáló társadalmi felmérésről
Az országos 5000 fős reprezentatív kutatás a 18 éven felüli hazai lakosság körében – nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerinti reprezentativitás mellett –, online megkérdezés formájában, 2020. július 21. és augusztus 7. között zajlott.
A projektről bővebb információ honlapunkon található.
További információ:
Magyar Víz- és Szennyvíztechnikai Szövetség
Káli Andrea
titkarsag[kukac]maszesz.hu
+36 30 4267624
MaSzeSz sajtóttájékoztató – felmérés bemutatása